21 mei 2012

Wederom een poging

Deze week vindt het grootste muziekfestijn van Europa weer plaats: het Eurovisie Songfestival 2012. In tegenstelling tot vorig jaar zullen er deze editie maar 42 landen deelnemen aan de competitie. Dit komt doordat Polen en Armenië zich na vorig jaar hebben teruggetrokken. Hier tegenover staat de terugkeer van Montenegro. Dinsdag 22 mei trapt het songfestival af met de eerste halve finale waarin 18 deelnemende landen hun liedje voordragen. Van de 18 landen gaan de 10 landen met de meeste stemmen door naar de finale van zaterdag op 26 mei.
De 18 landen die dinsdag om een finaleplaats strijden, zijn in volgorde van optreden: Montenegro, IJsland, Griekenland, Letland, Albanië, Roemenië, Zwitserland, België, Finland, Israël, San Marino, Cyprus, Denemarken, Rusland, Hongarije, Oostenrijk,  Moldavië, en Ierland.
In de halve finale van donderdag 25 mei strijden er eveneens 18 landen (waaronder Nederland) om een finaleticket. Nederland moet het donderdag opnemen tegen Servië, VJR-Macedonië, Malta, Wit-Rusland, Portugal, Oekraïne, Bulgarije, Slovenië, Kroatië, Zweden, Georgië, Turkije, Estland, Slowakije, Noorwegen, Bosnië-Herzegovina, Litouwen,. Ook uit deze halve finale komen uiteindelijk 10 finalisten. 
Verder zijn er al 6 landen verzekerd van een plek in de finale: Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Duitsland en gastland Azerbeidzjan dat dit evenement mag organiseren door de winst van vorig jaar. Deze landen zien we zaterdag dus sowieso terug!

Niemand zal gemist hebben dat Joan Franka Nederland zal vertegenwoordigen met You and Me dat ze zelf geschreven heeft. Ik heb eerder al mijn twijfels geuit, maar het is inmiddels bekend dat het Songfestival altijd verrassingen uit de hoge hoed tovert. Ik hoop daarom dat Joan een van de verrassingen zal zijn, omdat Nederland na zeven jaar toch eens die finale moet gaan bereiken. Volgens de bookmakers zijn we echter kansloos en in mijn top 5 van dit jaar staat ze ook niet. Gelukkig zitten zowel ik als de bookmakers er vaak genoeg naast.

Top 5 beste songfestivalnummers 2012:
1. Jedward - Waterline (Ierland)
2. Ivi Adamou - La la Love (Cyprus)
3. Mandinga - Zaleilah (Roemenië)
4. Eleftheria Eleftheriou - Aphrodisiac (Griekenland)
5. Anmary - Beautiful Song (Letland)

Volg mij via Twitter voor live-commentaar, want net als voorgaande jaren zal ik mijn kritische blik laten schijnen op alle inzendingen. Ik zal mijn best doen om deze tweets ook op een punt te verzamelen waar deze makkelijk terug te lezen zijn.

1 opmerking:

  1. In tegenstelling tot vorig jaar ga ik mijn geleverde Twitter-commentaar niet meer in de blogposts doen. Dit zorgt met 18 liedjes per halve finale toch voor een te volle blogpost. Daarvoor in de plaats heb ik alle relevante tweets via Storify verzameld, zodat de verslagen van de eerste halve finale en tweede halve finale overzichtelijk terug te lezen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen