14 april 2011

Spotify: minder gratis

Spotify heeft aangekondigd maatregelen te treffen om meer betalende abonnees te verkrijgen. Dit hopen ze te bereiken door de mogelijkheden van de gratis streamingservice te beperken. Ik zal vast niet de enige zijn die dit allang zag aankomen; het huidige systeem was ook te mooi om waar te zijn. De maatregelen zullen vooral stevige gebruikers van de gratis service treffen. “De meeste van jullie gebruiken Spotify Free om nieuwe muziek te ontdekken en spelen gemiddeld 50 tracks per maand af. Bovendien halen de meeste mensen bij zeven van de tien tracks de limiet niet”, aldus oprichter Daniel Ek.  
Spotify is van plan om te snijden in het aantal uren van een gratis gebruiker. Iemand zonder premium account zal in plaats van twintig uur (het aantal uur dat een gratis gebruiker nu krijgt per maand) gratis luisterplezier genoegen moeten nemen met tien uur gratis luisterplezier.
Een tweede maatregel is dat een gratis gebruiker maar vijf keer naar een bepaalde track mag luisteren, waar dat op dit moment onbeperkt is. Wanneer de track eenmaal vijf keer is afgespeeld, is deze niet meer te beluisteren en wordt de titel grijs. Dit kan uiteraard alleen teniet worden gedaan bij de aanschaf van een premium account.

Deze maatregelen zijn noodzakelijk om meer mensen te laten betalen voor Spotify, zodat deze uitvinding ook op de lange termijn nog kan voortbestaan. Als tegenprestatie belooft Ek een aantal verbeteringen. Ook krijgen gebruikers de kans om kennis te maken met een premium account door middel van een dertigdaagse trial-versie. Dit laatste zal in mei geïntroduceerd worden. Critici vrezen echter dat Spotify zichzelf met deze maatregelen in de vingers snijdt.

2 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd met hoeveel procent het aantal mensen met een premiumaccount zal gaan stijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het komt waarschijnlijk doordat de majors nu meer leverage hebben bij Spotify. Ze zijn aan het onderhandelen met Apple over een service die alle muziek in de iTunes store gratis aanbiedt en beschikbaar maakt op iPods (vertelde EHPO). Daartoe zal de prijs van een iPod €100,- verhogen. Spotify zal dus tegemoet moeten komen aan de majors.

    Bovendien moeten ze nu betalende gebruikers binnenharken, voor het te laat is. Ik denk namelijk dat Apple deze strijd wederom gaat winnen, tenzij Spotify iets bedenkt waarmee het mobiel beschikbaar maken van muziek beter werkt.

    BeantwoordenVerwijderen