3 april 2011

De zomer in je zak

Een plaatselijke temperatuur van 22 graden, de zon die maar niet kon stoppen met schijnen, mijn medemensen droegen korte kleding en ze waren allemaal enorm vrolijk. Iedereen leek even de zomer in zijn bol te hebben. Het mooie is dat ik altijd de zomer in mijn zak heb zitten in de vorm van zomerse tracks op mijn iPod. Wie mij kent, weet dat ik zonder iPod nooit de deur uit ga. Wie mij kent, weet ook dat ik gek ben op het maken van lijstjes. Deze lijstjes kunnen overal over gaan: top 5 mooiste vrouwen, top 10 beste rappers, top 15 leukste uitspraken en jullie voelen hem waarschijnlijk al aankomen: in deze blog neem ik jullie mee naar mijn favoriete zomerliedjes: Quintars top 5 zomerliedjes!

Misschien is het handig om te vertellen waar een goed zomerliedje in mijn ogen aan moet voldoen: 
Ten eerste is een goed zomerliedje altijd uptempo. Het moet dus een dansbaar liedje zijn, waar iedereen op los kan gaan. Ten tweede moet het een vrolijk nummer zijn, dit geldt voor zowel de tekst als de melodie. Een goed liedje moet in mijn ogen altijd tekst bevatten, maar daar is niet altijd iedereen het over eens.

Het kan trouwens zijn dat jullie de liedjes die ik in mijn blogs plaats niet kennen. Ik kan jullie geruststellen, uit ervaring weet ik dat velen niet luisteren naar de muziek waar ik graag naar luister. Misschien is dit juist de reden om mijn blogs te blijven volgen: je kan weleens nieuwe muziek ontdekken. 
Om het jullie makkelijk te maken, zal ik elke track in de top 5 verbinden aan de beste link die ik op YouTube heb gevonden. Zo zijn jullie 1 klik verwijderd van een (top)track!
Laat ik jullie niet langer in spanning houden en gewoon mijn top 5 zomerliedjes vertellen. 

Quintars top 5 zomerliedjes:

Bij al deze tracks moet ik denken aan Spanje. Misschien moet een zomerliedje je dit gevoel wel geven en is dit een extra eis. Is dit de reden dat Nederlandse artiesten geen goede zomerliedjes maken? Het is niet dat ze het niet proberen, ik kan me een track herinneren van Ali B op een latinbeat, in een videoclip met in de achtergrond een strand en Yolanthe die een mooie latino moet voorstellen. Toch komt dit niet over als een goed zomerliedje. De beste Nederlandse poging die in de buurt komt van een zomerhit, kan ook niet bepaald serieus genomen worden. Het bevat een hele slechte tekst, ik krijg buikpijn van het lachen als ik de danspasjes bekijk en de zang is ook niet om over naar huis te schrijven. Kunnen wij echt niet beter dan dit?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten